feestinspiratie, Kerst 2016, Randverhaaltjes, vandemaand
Geef een reactie

Feeststress? No way!

Feeststress? Da’s is niet aan mij besteed. Ik vraag mij zelfs af wie het begrip uitgevonden heeft. Misschien werd het wel bedacht op één of andere redactie om mensen schrik aan te jagen en om stof te hebben om te schrijven. Voor mij geen feeststress dus, ik hou het eerder op feestplezier. Als geen ander amuseer ik mij rot met het zoeken naar recepten, het bestellen van de juiste ingrediënten en het samenstellen van het menu. Om je ook in de feestvreugde laten delen, verzamelde ik een aantal handige tips…

CarrefourNYE4

1. Neem een inspirerend bad en snuister in kookboeken, magazines en websites. Het hoeven niet allemaal de meest recente te zijn. Vaak zijn de ‘oudste’ nu de meest hippe.

2. Bedenk een leuk thema en werk dit verder uit in je menukeuze, decoratie en zelfs kledingstijl. Zo vieren wij Kerstmis dit jaar op zijn Zwitsers, is ‘Allemaal Beestjes’ het thema met oudejaar en hielden wij vorig jaar een vintagefeestje.

3. Verdeel de taken. Deze werkwijze -Pot Luck in de Verenigde Staten genoemd- hanteren wij al jaren en werkt perfect. De gastheer – en vrouw zorgen voor de ‘accommodatie’, drank en hoofdgerecht. De genodigden brengen elk een andere ‘gang’ mee.

4. Less is more is het credo dat ik ook tijdens het feestdis laat gelden. De tijd dat er mega-zware hapjes en 8 gangen geserveerd werden, is voorbij. Voortaan primeert kwaliteit op kwantiteit.

5. Betrek je kinderen bij het feestgedruis. Laat hen ook receptjes en decoratie-ideetjes zoeken en zet hen aan het werk. Je zal versteld staan van wat ze allemaal in hun mars hebben.

6. Goed begonnen is half gewonnen. Een goed uitgebalanceerd aperitief zet voor mij de toon van de avond. Met een goede cava of cremant en wat exquise hapjes kan het feest niet meer stuk.

7. Vraag deskundig wijnadvies aan manlief. Ik heb het geluk een wijnkenner in huis te hebben. Hij vindt het dan ook een bijzonder smaakvolle taak om de passende wijn bij de gerechten te zoeken. Af en toe mag ik eens ‘meeproeven’

8. Verras met decoratie. Een echte knutselaar zal ik nooit worden, decoratie moet voor mij eenvoudig blijven. Een mooi ‘gekocht’ sierstuk, leuke borden en bestek en een verrassing op het bord van iedereen. Zo werkte ik al met kerstboompjes gemaakt van echte kerststollen of met naamkaartjes van cuberdons.

9. Zorg voor wat animatie tussen de gangen. Geef je gasten niet de kans dat ze zware benen krijgen en zorg voor wat ontspanning. Een kwis,  ludieke spelletjes of gewoon een luchtje scheppen op het terras kunnen perfect.

10. Sluit af met een stevige borrel. Trakteer je gasten na de maaltijd op een lekker (huisgemaakt) afzakkertje.

Bedankt voor de prachtige foto @ David Pintens

Geef een reactie

