Betere adresjes, feestinspiratie, In Gent, Oost Vlaanderen
Comment 1

@ De Feestarchitect

Voor het verslag van één van mijn topmomentjes van 2015 geef ik eerst het woord aan één van mijn vriendinnen….

“Bevriend zijn met een foodie heeft toch heel wat voordelen. Je wordt al eens uitgenodigd voor een etentje met een origineel onderwerp, je leert nieuwe receptjes kennen, nieuwe mensen… Maar wat ook nog leuk is, dankzij Anniek kan je ook nog leuke dingen ervaren. Toen ze mij onlangs vroeg of ik geen zin had om haar te vergezellen naar een leuk feestje diende ik niet lang te twijfelen. Ze vertelde mij dat we werden verwacht werden in “ the middle of nowhere” Mendonk genaamd en dat we ons warm zouden moeten aankleden. Wat zij niet wist was dat we waren uitgenodigd voor een Indian Summerparty en ‘Puur’ het uitgangspunt van de avond was.

Mendonk000

De achtergrond

Een paar weken geleden kreeg ik een leuke uitdaging van De Feestarchitect. Het Gentse cateringbedrijf dat van een event een totaalconcept maakt, vroeg of ik voor de opening van hun nieuwe feestzaal ‘De Feestlocatie’ een origineel feestconcept kon bedenken. Ik kroop in mijn pen en schreef onder andere dit neer…

“Ik droom al jaren van een echte high tea compleet in Engelse stijl, kasteel, butlers, luxe kandelaars, prachtig gedecoreerde tafels, verse bloemen, vintage servies, etagères, champagne en exquise hapjes zoals scones met gerookte zalm, clotted cream,  lemon curd taart, biscuits,…”

Een foodie in Disneyland

Mijn ontgoocheling was van heel korte duur toen ik de uitwerking van het winnende thema ‘Puur’ zag. Zonder stoefen ben ik door een zware foodie-afwijking, een culinaire job en een eigen  blog wel wat gewoon maar de kennismaking met de feestarchitect wel echt over the top. Als een kind in Disneyland zo was mijn ervaring het best te omschrijven. Met een lekker streekbiertje of wijntje in de hand zochten wij onze plaats aan het kampvuur. Wij genoten van het uitzicht én van elkaars gezelschap. Na een beklijvende speech van zaakvoerder Christ Schepers beleefde ik mijn eerste hoogtepunt in het bijzijn van de fijnste vleeswaren (letterlijk te nemen weliswaar). Tussen de gezellige babbels door ontdekten wij de verschillende eetstandjes.

Ik geef toe ‘een eetstandje’ is wat neerbuigend, het zou beter een ‘topfoodstop’ zijn. Wij begonnen met een heerlijke vers gesneden tartaar van rund of van vis en werkten het naar believen af met een selectie van eetbare bloemen. Vervolgens schoven wij aan bij de andere attracties : een gegrild melkvarken, een heerlijk stukje Simmenthal rundsvlees op de barbecue, heerlijke groentjes uit de buitenstoomoven en de versgemaakte truffels met artisanale koffie of thee…

Conceptcatering met een grote C

Ik zou nog een tijdje over het eten kunnen doorgaan maar doe het voor één keer niet. Ik heb het liever over het woord concept. Vergeet voor eeuwig het begrip traiteur! Bij de Feestarchitect doen ze hun naam alle eer aan en bouwen ze een compleet concept rond een event. Een eerste belangrijke bouwsteen van dit succesverhaal is het team. Ze zijn vriendelijk, netjes verzorgd en mooi herkenbaar door het houthakkershemd of de poncho. Vroeg je info over een gerecht of ingrediënt dan kreeg je meteen een smakelijke uitleg. Om dan tot slot nog te zwijgen over de doordachte uitwerking van het thema ‘Puur’ in 1001 details. Niets werd aan het toeval overgelaten en alles – van de drank, het eten tot de natuurlijke decoratie- paste in het gekozen thema. I love it!

Mendonk063

 Tot slot nog de reacties in WhatsApp-stijl van mijn vriendinnen.

2/11/15 10:12:12 Veronique Wat een leuke gebeurtenis! Ik heb een ganse avond genoten van lekker eten en drinken, een gezellig kampvuurtje en aangenaam gezelschap van 4 andere toffe madammen. Op het einde van de avond werd er zelfs nog gezongen aan het kampvuur. Het hele gebeuren deed me een beetje denken aan de scoutskampen van weleer, maar deze keer was het aangepast aan de noden van de volwassenen.

2/11/15 09:46:46: Nathalie:  Ik vond het het alleszins super. ik heb genoten van de hapjes, het vlees de tartaar van vis en vlees. Maar vooral van het gezelschap, het pure eten zonder het pure leven heeft geen enkele zin. Buiten komen met een paar toffe echte pure authentieke madammen dat is genieten van het leven! Ik hou van … 😉

2/11/15 10:10:35: Vanessa :  vuur en vlam van deze prachtige Indian summer avond. het is nog altijd nagenieten van de hartverwarmende gezelligheid rond het knetterend kampvuur. en graag had ik samen met jullie tot aan de laatste gloed gezeten om dromerig in de sterrenhemel te kijken en sprankelde feesten te plannen.
2/11/15 16:16:10: LEEN :  Genoten van deze feestelijk aangeklede locatie. Een geur van een gezellig openhaardvuur verspreidde zich over de oergezellige hoeve en verklapte het authentieke thema. Een avond van smullen van gerechten pur sang in compagnie van een stel meiden zonder poespas. This is the way I like it😊

Dus van ons allen een dikke dank je wel dat wij er bij mochten zijn. Wij hebben in onze omgeving al veel reclame gemaakt en komen volgend jaar zeker terug voor één van jullie brunches. Of alles wij nog één een nieuw concept moeten uittesten zijn wij graag van de partij🙂

1 reactie

Geef een reactie

