Brood, Brunch, Feestelijk koken, Hippe recepten, Salades, Winter
Comments 5

Hors d’oeuvre 2.0 #sparchallenge

Flirten met een deadline…dat doe ik toch zo graag. ’t Ja, het zal mijn natuur zijn.Doe nog eens een boeiend sociaal leven bij en een paar professionele opdrachten die al liggen te lonken en de deadlines worden als maar korter. Maar geen nood. Ik heb nog wat tijd om mij een lekker biertje uit te gieten en jullie ronduit over mijn eerste ‘challenge’ van het nieuwe jaar te vertellen.

Een paar maand geleden kreeg ik van Spar een mooi ‘sparbag’ met verse producten aan huis geleverd. De herfstzon inspireerde mij toen om een leuke herfstpicknick te organiseren. De leuke recepten kan je hier nalezen. Net voor de feestdagen kreeg ik van hen opnieuw een leuk nieuwtje in mijn mailbox en een leuke aankoopbon in de bus. De nieuwe opdracht was duidelijk : ga aan de slag met zoveel mogelijk Spar-producten en maak er een feestelijk gerecht. Ik dacht lang en diep na. Na een druk culinair jaar had ik geen zin om uitgebreid in de potten te roeren. Het gerecht dat ik zocht moest iets leuks en origineel zijn.

Ik ging grasduinen in ons familie-archief en ontdekte daar haast op iedere feesttafel een al even feestelijke’hors d’oeuvre’. Van de versie van weleer had ik allang mijn buik vol. Weg die gevulde perzik met tonijn of  weg met het hamrolletje  met asperges uit blik.  Met een frisse blik stapte ik het plaatselijke Spar-filiaal binnen. De groente -en fruitafdeling gebruikte ik als leidraad voor mijn ‘koude schotel 2.0’. Nadien kwam ik ogen te kort aan de versafdeling en zocht en vond ik mooi gezelschap voor de groentjes.

IMG_7078

Wat heb je nodig? Een kar vol verse Spar-producten :  1 stokbrood, 1 avocado,1 limoen, verse mini-ananas, 1 bakjes rivierkreetjes, 1 sterfruit, 1 verpakking gebakken kippenblokjes, 4 eitjes, 1 pakje gerookte zalm, 1 bakje grijze garnalen 1 bussel groene asperges,s een paar sneetje Ibericoham, 4 sneetjes gebakken rosbief, 1 potje zure room, 1 verpakking taco’s, 1 coeur de boeuf-tomaat en verse slamix. Voor de liefhebbers kan je nog cocktailsaus en verse hoeveboter voorzien.

Hoe ga je te werk? Kook de eitjes gedurende 10 minuten. Stoom de asperges gedurende 5 minuten. Zoek een leuk bord uit en begin een ‘grondlaagje’ sla. Snij de ananas in vier en verwijder de harde kern. Decoreer met de rivierkreeftjes en werk eventueel af met wat cocktailsaus. Snij het sterfruit in schijfjes en leg ze samen met de gebakken kippenblokjes  op het bord. Pel de eitjes, snij ze in de lengte door en leg er een sneetje gerookte zalm bovenop. Haal de pitjes uit de tomaat en snij ze in halve maantjes. Decoreer ze nadien rijkelijk met een flinke portie grijze garnalen. Neem een viertal asperges en wikkel ze in een sneetje ham. herhaal dit tot alle asperges verwerkt zijn. Neem tot slot een 4-tal taco’s en vul ze met sneetjes rosbief, een paar partjes avocado en werk af met wat limoen en een paar toefjes zure room. Leef je uit om alles netjes op het bord te leggen en geniet van de geweldige smaken van de verse producten van Spar.

IMG_7059

 

5 Comments

Geef een reactie

