culinair verhaal, Hippe recepten, Lekker leesvoer
Geef een reactie

Voor u gelezen : Pimp my rice

Er zijn zo van die kookboeken die je eerst gewoon moet lezen. Mijn culinaire horizont verruimen en mijn productkennis bijspijkeren zijn dan mijn eerste betrachting. ‘Pimp up rice’ is zo’n voorbeeld. Het boek brengt een mooie ode aan een -in mijn ogen- onderschat ingrediënt : rijst.  Als ik eerlijk gezegd aan rijst denk, denk ik niet verder dan de rijstpap van mijn grootmoeder en de rijst die als bijgerecht of maagvuller geserveerd wordt.

IMG_8483

Nisha Katona neemt je in haar boek mee doorheen de wondere wereld van rijst. Ze begint bij het begin met een deskundige uitleg over de soorten en de juiste bereidingswijzen.  Moet je rijst weken of niet? Is het beter met de absorptie- of met de afgietmethode? En wat met het gebruik van de rijstkoker? Het boek geeft je meteen bruikbare antwoorden.

Pimp my rice doet verder zijn naam alle eer aan. De leuke indeling van de hoofdstukken maken meteen duidelijk dat rijst op elk moment  van de dag kan : van de vliegende start bij het ontbijt tot volwaardige hoofdgerechten en zoete afsluiters.  Het boek biedt voor elke formule leuke verrassende recepten. De rijstklassiekers uit de wereldkeuken  worden mooi afgewisseld met verrassend gepimpte recepten.

Tot slot staat deze recepten op mijn to do-lijstje :   Hongaarse rijstcake met citroen, varkensvleesbommetjes in tomatensaus, Maak me betersoep met kip, noedels, gember en limoen en risotto met bladgoud en truffel.

Pimp up rice, Nisha Katona, Uitgeverij Good Cook ISBN 978 94 6143 144 8,  224 pagina’s

Geef een reactie

