Lekker leesvoer
Comments 2

Voor u gelezen : Superfoods, het handboek

Superfoods? Wie zijn ze? Wat doen ze? Dit is de mooie samenvatting van het nieuwe boek ‘Superfoods, de handleiding’.

superfoods-2

Voor alle duidelijkheid wordt met superfoods het ruim gamma van bessen, noten, zaden, grassen, paddenstoelen en andere voedingsmiddelen bedoeld die bomvol essentiële voedings- en beschermstoffen zitten. Blauwe bessen, quinoa en spelt zijn de bekendste. Maar ook minder bekende als baobab, gojibessen, groene maté, gerstegras, chiazaad en moringa behoren tot deze categorie. Voor deze laatste categorie moest je vroeger veel moeite doen om ze te vinden. Nu kan je ze -door de groeiende vraag én hype-  zowel online als in de betere supermarkt of speciaalzaak vinden.

Superfoods – Het handboek vertelt je op een leuke én wetenschappelijk onderbouwde manier wat gezond eten is. Waarom is een gezond voedingspatroon zo belangrijk? Waarom het interessant om je dagelijkse dieet aan te vullen met superfoods, kom je in het boek duidelijk te weten. Ciska Wyns en Leen De Corte, respectievelijk apotheker en biomedisch wetenschapper gaan in het boek nog een stap verder. Elk voedingsmiddel krijgt zijn verhaal. Je komt meer te weten over de achtergrond en de hoofdkenmerken van haast alle superfoods. Ze vertellen er ook meteen bij waarom het zo goed voor jou is.

10_Keypharm-1-211180

Superfoods is naast een naslagwerk over superfood ook een handig praktijkboek en daar zit dé grote meerwaarde van het boek. Ik -die altijd mijn neus optrok als het te gezond of  superfoods rook-  ben nu overtuigd hoe eenvoudig ze in onze keuken gebruikt kunnen worden. Grote en mindere grote chefs verleenden hun medewerking en zorgden voor een inspirerende receptenmix. Van een simpele smoothie van Ellemieke Vermolen die je verrijkt met superfoods tot hoogstaande gerechten van de hand van Gert De Mangeleer of Sofie Dumont moedigen deze foodie aan om het er zeker eens op te wagen. De gezondheidsboost krijg je er gratis bovenop.

 Ik begon met de nodige twijfels aan het boek. Superfoods, gezondheid zijn niet meteen mijn favoriete thema’s. Maar na het lezen van het boek ben ik wel overtuigd van hun meerwaarde. Ik heb nu een handig naslagwerk in huis waar ik rustig de juiste productinformatie kan nalezen. En de recepten die blijf ik geweldig vinden….kijk maar naar deze wafeltjes met quinoa….

17_Keypharm-3)-imagelounge-2

Wafeltje van quinoa, emmentaler, lente-ui en serranoham – Sofie Dumont

Wat heb je nodig?

2 lente-uitjes (of 1 ui die begint te kiemen)
2 plakjes serranoham
2 bio-eieren
zwarte peper
zeezout
80 g emmentaler, geraspt
4 eetlepels gekookte quinoa
olie
Hoe ga je te werk? 

Snipper de lente-uitjes en snijd de ham in heel kleine stukjes.
Klop de eieren los met peper en zout. Doe er de lente-uitjes, de ham, de emmentaler en de quinoa bij en kruid met peper en zout.
Laat het wafelijzer warm worden (op maximum) en bestrijk licht met olie.
Bak een wafel op ongeveer 3 minuten goudbruin. Eet de wafeltjes met een slaatje of gewoon uit het vuistje. Koud smaken ze ook prima en zijn ze ideaal voor de picknickmand.

Suggesties? 
De eieren, kaas, quinoa en ham vormen de basis. Je kunt er naar smaak extra groenten in raspen, zoals broccoli of courgette

WIN WIN WIN WIN

Cuberdon & Macaron heeft voor twee van zijn lezers een leuke verrassing in petto en organiseert een leuke ‘give away’ actie. Heb je zin in dit superfoodboek, volg dan deze stappen en wie komt het boek jouw richting uit…

Wat moet je doen?

Post een leuke comment op deze post en vertel hierin waarom jij dit boek verdient.
Deel deze post van Cuberdon & Macaron en vermeld de hashtag #ikwilaltijdsuperfood
Kijk met spanning uit naar 15 mei  want dan maken wij de winnaar bekend.

 

 

 

 

 

2 Comments

  1. Waarom ik dit boek verdien?
    Granen, zaden, pitten, noten, bessen … ik vond het altijd vogeleten. Eten voor de man/vrouw met de geitenwollen sokken. Maar toch werd ik benieuwd en na mijn eerste pot homemade granola was ik helemaal verkocht én verknocht. Ik ben heel benieuwd wat ik nog meer met al dat “vogeleten” kan doen.😉 #ikwilaltijdsuperfood

Geef een reactie

