Authentieke producten, bloggen, culinair verhaal, Echte stielmannen, Kakelvers nieuws, Randverhaaltjes
Comments 2

11 verrassende foodtrends

Onlangs was ik een aandachtig toeschouwer op het horecacongres van Living Tomorrow. Naast pittige panelgesprekken en interessante casestudies was ik één en al oor voor trendwatcher Tom Palmaerts en zijn swingende kijk op de toekomst.Ik maakte gretig notities en verwerkte ik alles in deze blogpost. Zonder de pretentie te hebben een echte trendwatcher te zijn, wil ik jullie -van  foodie tot horecaondernemer-  inspireren. Maak er jouw eigen ‘ding’ van. Don’t copy them all, make your own future. Het komt er op aan om voor jezelf keuzes te maken en er jouw ding uit te halen. Veel succes!

Blurring : Horeca-concepten worden allemaal wat minder afgelijnd. Grenzen vervagen. Meer en meer winkels smelten samen met een café. Hotelkamers doen dan weer dienst als een paskamer van een kledingmerk. De Wasbar met zijn wassalon –cafécombinatie is hiervan een mooie illustratie.

dubbeldate

Clockless Eating : De consument wil zelf bepalen wanneer hij wil eten. Ontbijt, Lunch & diner moeten op alle tijdstippen van de dag kunnen. Horeca die hierop inspeelt, heeft in de toekomst een streepje voor.

clock

Singles Economony : De singles in onze maatschappij zijn te lang verwaarloosd en ze blijken een interessante doelgroep te zijn. Successen als The Single Day op de onlinespeler Ali Baba, de valentijnsactie van Starbucks en het horecaconcept Een Maal in Amsterdam bewijzen deze trend. eenmaal-1

Convenience ! Wij willen het zo eenvoudig mogelijk. Fast delivery, eenvoudige reserveringssystemen, abonnementenverkoop voor onze wekelijke portie groente of maaltijdpakketten zullen het goed blijven doen. Foodbag voorziet naast een kookbox met 3 toegankelijke – nog te bereiden- maaltijden ook  een kant & klare ovenschotel van een top traiteur als 4 de gerecht in de box. Ideaal na een drukke dag!

foodbag

3D printing staat nog in zijn kinderschoenen maar biedt voor ‘het printen van voeding’ veel mogelijkheden. Katjes, een snoepjesbar in Berlijn laat bijvoorbeeld kinderen zelf hun snoepje ontwerpen en drukt het nadien ter plaatse en in de gewenste smaak en kleur af.

Katjes-3D-Printer-Event-by-Paul-Aidan-Perry-9200-e1454938499261

Gezondheid In tijden waar obesitas zorgwekkend stijgt, moet voeding een makkelijk én gezond alternatief aanbieden. Gezondheid moet toegankelijker én ‘good for all’ zijn. Nu is gezonde kost nog te veel een niche voor hipsters. Concepten die gezondheid breder en vooral goedkoper maken scoren. De Amerikaanse keten Locol Roy Choi biedt bijvoorbeeld een gezonde hamburger aan voor 1 euro.

locolwatts2

Intox / detox De consument leeft in een wereld van alles of niet. Een wereld tussen het lopen van marathons en het leiden van een losbandig leven met veel overdaad. Er is geen tussenin meer. Hij zit in de ene of in de andere fase. Als hij ‘intoxt’ dan zoekt hij de interactie op, leeft hij voor de volle 100%. Als hij dan weer in een detox-fase zit, wil hij ‘in het reine’ komen en zoekt hij voor lichaam en geest de ‘stilte’ op.

101-detox-21

New Farming & new food Overal, letterlijk overal, beginnen wij met het kweken van kruiden en groenten. Binnen, buiten, boven of onder de grond….wij vinden wel een plek om zelf onze groente en kruiden te cultiveren. Chefs beginnen met een eigen groente en kruidentuin of halen gewoon alles uit de natuur.  Nieuwe voeding past ook in dit rijtje. Zeewier, insecten,….raken meer en meer ingeburgerd.

the-dutch-weed-burger-is-vooral-voor-nietvegetarirs_1_3wrN3Q

Waste Management wordt meer dan een aandachtspunt. Sommige bedrijven maken er zelf hun business van. Zo heb je al supermarkten met enkel vervallen producten en wordt vervallen fruit gecommercialiseerd onder een hippe merknaam.

RAW is het nieuwe retro
Retro heeft als trend helemaal afgedaan. ‘Ruw of raw’ is nu de boodschap. Zo worden vrouwen in films en reclamecampagne sterker afgebeeld en krijgen mannen vaker het beeld van ruwe krijgers opgeplakt. Ook in interieur trekt deze stijl zich door. Een mooi voorbeeld vinden wij bij The Jane in Antwerpen.

thejane

IMPERFECTIES worden aanvaard, het hoekje af mag.
Mooi zijn is mainstream. Lelijkheid is cool. Vergeet de insta-filter of het op pimpen van al jouw foto’s. Wees eerlijk en trek die lelijke witte sokken aan. Ook in food zijn foutjes toegestaan. Zo lanceerde Delhaize recent de campagne “Ugly Vegetables”. Ze bieden een kistje lelijke groente aan die afwijken van de gangbare “mooie” vorm maar wel dezelfde versheid en kwaliteit garanderen aan voor 3.99 euro.

Ugly-Veggies-3-600x420

 

2 Comments

  1. Wij doen maandelijks 1 keer aan HelloFresh, zeer tevreden van. En gemakkelijk! Ik kook nog steeds liever zelf maar een week geen boodschappen moeten doen of denken wat we gaan eten, dat is een luxe! En als er in die box een scheve wortel zou in zitten, het zou me geen bal kunnen schelen..

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s