Authentieke producten, belgië, Brouwers, Echte stielmannen, Uit Vlaanderen
Geef een reactie

Beer versus wine battle

Als kleindochter van een brouwersgast en een wijnproever van Delhaize kan ik niet anders dan een groot liefhebber van beide dranken zijn. Of ik bier boven wijn verkies kan ik moeilijk zeggen. Het hangt van het moment en mijn goesting af. Op café zal ik resoluut voor een stevig biertje gaan terwijl ik op restaurant –  vaak noodgedwongen- kies voor wijn.Ik was er dan ook als de kippen bij om mij in te schrijven voor de battle van Belgie’s bekendste biersommelier Sofie Vanrafelghem.

IMG_8858

Het concept van al even eenvoudig dan grandioos.

Een mega locatie :  de fantastische brouwzaal van Brouwerij Huyghe in Melle. Als ik hun bekendste bier (en dier) zeg : Delirium Tremens (de roze olifanten) gaat er ongetwijfeld een belletje rinkelen.

2 Topsommeliers : Sofie Vanrafelgem, in binnen-en buitenland geprezen voor haar neus voor lekkere biertjes en wijnexpert Ingrid Hogie van Wine PPT, die vijf uitstekende wijnen uitkoos als tegenhangers voor de bieren.

Simultaan proeven : Je leest het goed. Tijdens de battle werd er een 5 –gangenmenu geserveerd. Zowel wijn als bier werden na de deskundige uitleg van de sommeliers geserveerd en gedegusteerd. Aan de gasten aan tafel om bij elk gerecht zijn favoriete drank te kiezen.

Laat de lekkerste winnen

De eerste ronde

Gerecht : Carpaccio van kabeljauw | avocado | tomaat

Blanche des Neiges (witbier met een lichte koriandertoets)
Est! Est!! Est!! (wijn)

Goed begonnen is half gewonnen. Een verrassende combinatie van kabeljauw en avocado, die perfect aansloot bij de koriandertoets in het witbier Blanche des Neiges. Ik was meteen verkocht en koos voor het bier

De tweede ronde

Tartaar van roze zalm | groene appel

Averbode Abdijbier
Twin Oaks Chardonnay

Bij dit fris gerechtje ging ik resoluut voor de wijn. De Averbode was mij iets te bitter en de geserveerde wijn sloot perfect aan bij de frisse smaak van de Chardonnay.

De derde ronde

Gelakt ovenspek | witlof

Delirium Tremens (de huisspecialiteit)
Les Vignerons

Bij dit hemelse gerecht heeft het wat langer geduurd. De wijn was pittig en lekker. De Delirium Tremens ging vlotjes binnen. Ik proefde nogmaals en koos uiteindelijk voor de verrassing : het bier als ideale compagnon bij het gerecht.

De vierde ronde

Varkenswang | pruim

Delirium Nocturnum
Terra Noble

Van dit gerechtje hebben wij allemaal gesmuld. Het sausje was om duimen en vingers van af te likken. De ideale drank werd tegen alle verwachtingen in wijn. Je zou denken : stoofvlees maken wij met bier dus je drinkt er best een biertje bij. Maar mijn persoonlijke smaak besliste er anders over het werd de wijn.

De vijfde ronde

Chocomousse | fleur de sel

Floris Framboise

Porto

Deze ronde was voor mij de meest verrassend. Dessertwijnen kennen wij allemaal maar dat een biertje soms nog beter gaat bij een dessert wist ik niet. De conclusie was dus eenvoudig : Het frambozenbier van Brouwerij Huyghe won met glans. Meer nog dit is een combinatie om te onthouden en thuis te serveren.

IMG_8876

Bier & wijn zullen er altijd samen zijn

Na deze fantastische battle (waarbij het bier overtuigend won) werden nogmaals een paar zaken onderstreept.

Bier mag / moet meer op de menukaart. Men spreekt nog te vaak van begeleidende wijnen maar waarom niet variëren of klanten de keuze bieden. Ik sta alvast te springen voor dit idee.

Het is een en – en verhaal. De battle was voor mij het bewijs dat je niet zomaar kan zeggen: het moet altijd wijn zijn of bier is voor mij altijd de beste optie. Het moet gerecht per gerecht bekeken worden en ook jouw persoonlijke smaak speelt hierin een grote rol.

Bedankt Sofie en Annelies van Sofie’s World voor de organisatie. Bedankt Alain van Brouwerij Huyghe voor de geweldige ontvangst. Ik ben en blijf in de eerste plaats vooral een bierliefhebber🙂.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

