Geen categorie, Hippe recepten, Lekker leesvoer, Vlaamse klassiekers, Wereldkeuken
Comments 6

Sven Ornelis Would Be Chef deel 2

 

Sven Ornelis, een tweede boek? “De zoveelste BV met een kookboek!” hoor ik je al denken. Maar als je zijn eerste Would Be Chef – boek kent en nu zijn tweede boek doorbladert, moet je beslist jouw mening herzien. Sven is in de eerste plaats 100% foodie en dat merk je in alles wat hij doet. Hij houdt van het betere ingrediënt, is weg van lekker eten en kan er bovendien zo smakelijk over vertellen dat je spontaan nog meer goesting krijgt. Verder heeft hij nooit de pretentie een echte chef zijn, noemt zich liever een ‘would be’. No stress, geen ellenlange ingrediëntenlijstjes maar fun in de keuken daar draait het bij hem ook om.

IMG_9306

Vorige week had ik de eer en genoegen om een middagje zijn ‘sidechick’ te zijn en een paar gerechtjes uit het boek uit te proberen. Het was ‘alweer’ leuk samenwerken. Ik genoot van zijn sappige verhalen achter de gerechten uit het hoofdstuk, was in een slag ook ‘Zot van Barcelona’ en kon zijn pleidooi voor brood van de warme bakker alleen maar beamen. Meer nog, in het boek staan enkele klassieke opgepimpte salades (als krab, kip curry,..)  waardoor je nog meer zin krijgt in n goeien boterham. Ook appeltaart van zijn mama vond ik een ontdekking. Dat lief mens was speciaal die dag vroeg opgestaan om voor haar zoon taart te bakken. Het recept vind je trouwens ook in het boek. Een aanrader!

IMG_9275

De ontdekking van de dag waren ongetwijfeld deze Oreokoekjes met paté. Compleet fout misschien maar geweldig lekker. Grappig ook om ze samen met Sven te maken. De Oreokoekjes bleken wel heel breekbaar te zijn waardoor wij bij het opensnijden de nodige voorzichtigheid aan de dag moesten leggen. Tot groot jolijt van de toeschouwers trouwens.

Wat  heb je nodig?

4 Oreo-koekjes, een stukje paté of een stukje faux gras, chilivlokken (optioneel), 2 kl frambozenconfituur, peper en grof zeezout

Hoe ga je te werk? 

Snij de twee koekjes los van elkaar. Je kunt met je mes vervolgens heel makkelijk de vulling van de losse koekjes schrapen. Die mag er namelijk tussenuit. Je gaat ze vervangen door een hartige vulling.
Smeer op het onderste koekje een laagje crèmepaté en strooi daar dan wat zeezout op, geef een goede draai aan de pepermolen, voeg eventueel wat chilivlokken toe en een half lepeltje frambozenconfituur. Die is vaak iets zuurder dan aardbeienconfituur, maar daarom meer geschikt. Je wil dat contrast.
Leg vervolgens het bovenste koekje op de paté-sandwich.Opgelet: leg het logo van het Oreo-koekje naar boven. Dan lijkt het net echt.

 

WIN WIN WIN WIN

ornelis

Tot slot nog leuker nieuws ! Als trouwe lezer van Cuberdon & Macaron kan je een gesigneerd exemplaar winnen. Heb je zin dit  geweldige boek te winnen, volg dan deze stappen en wie komt het boek jouw richting uit…

Wat moet je doen? De winnaar Eva Pieters is ondertussen al bekend!

  1. Post een leuke comment op deze blogpost en vertel hierin waarom jij dit boek verdient.
  2. Deel deze post van Cuberdon & Macaron op Facebook of Twitter en vermeld de hashtag #wouldbechef2
  3. Kijk met spanning uit naar 31 mei 2016 want dan maken wij de winnaar bekend.

 

6 Comments

  1. Erika says

    Mjammie, lekker, origineel, creatieve keuken,… Maar eerst die weegschaal getemd krijgen! 😉

  2. Debbie says

    Omdat ik net als Sven, én als jij, ook helemaal ‘Zot van Barcelona’ ben!! Ik ben superbenieuwd naar zijn gerechtjes om Barcelona op m’n bord te krijgen!

  3. Eline Vanparijs says

    Hoi, ik ben heel benieuwd naar dit boek. Zou het graag willen winnen voor mijn man. Wat geef je iemand voor vaderkesdag die al alles heeft? Juist, eens iets anders dan anders en een kookboek van Sven. (andere cadeautjes ook hoor😉. Mijn echtgenoot waagt zich soms ook wel eens een would be chef, maar euh om eerlijk te zijn verder dan pasta raakt hij meestal niet (al is het wel verdomd goede pasta). Misschien inspirireert dit boek hem wel (en stiekem hoop ik dat ik dan ook mag meegenieten van zijn creaties😉 )

  4. Griet says

    Net als Sven kleiur ik ook graag eens buiten de lijntjes in de keuken! Ik durf ook wel groenten of vis uit blik of conserven te gebruiken en weet hiermee lekkere maaltijden te creëren! Ik hou enorm van de ongedwongenheid van Sven als Chef… Alles kan en alles mag! Uit z’n eerste kookboek haalde ik al zoveel inspiratie, daarom ben ik ook zo benieuwd naar z’n tweede kookboek!!

Geef een reactie

