Geen categorie
Geef een reactie

Food Innovation

Gepassioneerd door alles wat met food te maken heeft, is bij mij een understatement. Food houdt mij op alle uren van de dag bezig. Of het nu gaat over vernieuwende recepten, hippe eetconcepten of over eetbare innovaties een groot deel van mijn leven draait er om. Ik vond het dan ook een eer om uitgenodigd te zijn op het eerste Food Innovation Start Up Weekend in Gent en zo mijn steentje te kunnen bijdragen aan een innovatieve roodcultuur in Vlaanderen…

Wereldwijd initiatief

Startup Weekend is een weekend event waar developers, designers, marketers, product managers en startup enthousiastelingen samenkomen om ideeën te delen, teams te vormen, producten te maken, en startups te lanceren! Met meer dan 1600 events in meer dan 700 steden en 150 landen, is Startup Weekend een globaal netwerk van gepassioneerde leiders en ondernemers om mensen te inspireren en te motiveren om aan de slag te gaan met hun idee.

tafel

Van vrijdag tot zondag

Startup Weekend is  steeds een 54uur durende hackathon waarin mensen op vrijdag hun idee pitchen. Nadien worden er teams gevormd en kunnen mensen aan de slag met hun ideeën.  In al deze stappen worden ze deskundig bijgestaan  door professionals uit het werkveld. Op zondag stellen ze dan het resultaat aan een vakjury  voor. 3 Winnende teams worden nadien verder begeleid in het verder concretiseren van hun idee!

Kennismaken met de startups

Op zondagavond ging ik even de sfeer opsnuiven en was ik nog net op tijd voor het bekendmaking van de winnende concepten. Zo ging de ‘Innovation Award’ naar OKA die van tapioca een snel, gezond en glutenvrij lunchalternatief wil maken. Een andere eervolle winnaar deze keer in de categorie ‘duurzaamheid’ was Wonky die in hun concept vertrokken van 2 uitgangspunten : 45% van de  gekweekte groente worden weggegooid en het grote gebrek aan typische gemaksproducten op dit vlak. Met hun on-the-go soepen en lekkere sappen willen ze ons bovendien een beter karma bezorgen. En dan tromgeroffel voor de grote winnaar : Fridg. Deze startup komt de koelkast van bedrijven opvullen. Niet zomaar opvullen maar vullen met lekkere en gezonde producten van lokale producenten. Wat wil een werknemer nog meer.

En dan receptie

Nadien genoot ik van het mooie uitzicht (4 hoog op Dok Noord) en van een bont allegaartje van lokale foodproducenten. Ik maakte uitgebreid kennis met Madam Bakster en haar waanzinnig lekkere ‘vegan’ avocadotaart. Ook de coureurs (de verpersoonlijking van hun snelle én ecologische service) van Take Eat Easy konden mij met hun heerlijke pizza’s van Eat Love Pizza bekoren.

Bedankt Askim én Jasper voor de uitnodiging én het geduld. Ik hou alvast jullie activiteiten in de gaten!

Geef een reactie

