Authentieke producten, Het menu, Hippe recepten, Uit Vlaanderen, Vlaamse klassiekers, voorpagina, Zomer
Comments 4

Opgelegde krieken volgens mijn grootmoeders’ recept

Dit recept kreeg ik van mijn grootmoeder. Voor haar was het een jaarlijkse traditie om van de rijke kriekenoogst een heerlijke likeur van te maken. Aan deze kriekjes zit er voor mij ook ‘een culinaire herinnering’ aan vast. Toen ik als kind voor mijn grootmoeder iets uit de kelder moest halen, deed ik af en toe een weckpot open en genoot ik van mijn eerste straffe kriekjes’. Nu als grote mens weet ik deze lekkernij nog altijd te smaken. Ik ben dan elk jaar blij als ik met onze kriekenoogst aan de slag kan gaan en de herinnering aan mijn fanastische grootmoeder levendig kan houden. Santé Gabriëlla!

IMG_1529

Wat heb je nodig? 1kg krieken (niet overrijp en zonder steeltje), 300 g kristalsuiker en 1l jenever

Hoe ga je te werk? Doe alle ingrediënten laagje per laagje in een echte Weck-pot. Deze pot laat je vervolgens in een week in het zonlicht staan zodat de suiker kan oplossen in de jenever. Nadien is het een paar maand (of beter nog een paar jaar) wachten om deze lekkernij te proeven. Hoe ouder ze worden, hoe straffer de krieken (en hoe sneller je dronken wordt).

 

4 Comments

  1. Katrien says

    Zou dat ook lukken met gewone kersen? Krieken, dat kennen ze hier niet in het zuiden van Frankrijk, zou er zelfs het woord niet voor kennen.

  2. Katrien says

    Ah, nog vergeten zeggen. Zelfs na 25 jaar zijn die nog goed, ik maakte op mijn 25ste verjaardag een hele pot soldaat met mijn papa! De kater de dag nadien was memorabel🙂

Geef een reactie

