Authentieke producten, Betere adresjes, culinair verhaal, Uit Vlaanderen, voorpagina
Geef een reactie

Gastblog van thee en het juiste water

Tijd om jullie voor een tweede keer te trakteren op een gastblog van Kelly. Gepassioneerd door thee is bij haar een understatement. Ze leeft met en voor thee, volgde een opleiding tot theesommelier en maakt dankzij haar webshop, haar blog en workshops iedereen een beetje meer theeliefhebber. It’s all yours Kelly….the right water, that’s the question….

Over het verband tussen goed water en uitmuntende thee.

Het een roeping noemen is lichtelijk overdreven, maar als passionele theeliefhebber wil ik mensen inspireren. En ja, ik heb al koffiedrinkers kunnen bekeren. Uiteraard genieten ze nog steeds van hun kopje zwart goud, maar er is ook plaats voor thee in hun dagelijkse drinkgewoonten. Maar ook fervente theedrinkers kunnen hun dagelijkse kopje lekkerder maken. Als je deze tip toepast, dan wil je gegarandeerd meer thee. Niet zeggen dat ik je niet gewaarschuwd heb.. :-) Er zijn er meerdere, maar deze tip helpt je al een eind op weg. Toen ik dit voor het eerst vernam ging een hele wereld open. Ik hoop dat dit voor jou ook zo zal zijn.

thee1

Water, water, water, de rest komt later!!

Water is het allerbelangrijkste in een mensenleven, dat weet je, dat moet ik je niet vertellen. Zo is dit ook voor thee. Je kopje bestaat voor 95% uit water. Het is dus een noodzaak – en dat meen ik echt – om hier aandacht aan te besteden.

Mineraalarm water

Neem bij voorkeur water dat arm is aan mineralen. De mineralen in je water reageren met de enzymen in je thee. Je krijgt hierdoor smaak- geur- en kleurverandering. Heb je al eens voor gehad dat er een randje achter blijft, je thee er troebel uit ziet of er vetvlekken op je drankje drijven? Ja? Dan gebruik je misschien wel het verkeerde water.

Neem snel een fles met water bij de hand en kijk even op het etiket. De droge reststoffen op 180°C moeten minder zijn dan 50 mg per liter. Dit zijn alle vaste stoffen die zich in het water bevinden en die niet verdampen bij een temperatuur van 180°C.

Zuurtegraad of pH

Ook de zuurtegraad of pH van je water mag je niet onderschatten. Is deze niet tussen 6 en 7, dan bestaat de kans dat je thee echt slecht smaakt. Misschien vind je je thee wel te bitter, dan kan dit aan het water liggen.

Ik was onlangs bij een vriendin om thee te drinken. Ze had water gebruikt met een pH van 8,5 en een droogrest van 200 of zo. Die thee was zo slecht! En ik meen het.. echt slecht! Zo bitter en die smaak kreeg ik gewoon niet meer weg gespoeld. Gedaan met thee drinken voor die avond.

thee2

Kraantjeswater

Soms hoor ik mensen zeggen, ons kraantjeswater is niet hard. Dat is in eerste instantie fantastisch nieuws, maar in andere streken is dit dan weer niet. En weet je exact hoe de pH waarden zijn, alsook de hoeveelheid mineralen die in je leidingwater zitten? Deze zijn vaak erg hoog bij kraantjeswater. Bovendien heeft leidingwater vaak een chemische behandeling ondergaan om het drinkbaar te maken. De aanwezige chloor zal ook je theesmaak aantasten.

Welk water raad ik aan?

Ik stel voor om je thee de volgende keer eens met Spa Blauw, Mont Roucous, Montille (Delhaize) of Mont Calm (Delhaize) te zetten. (Neen, ik heb geen aandelen voor deze merken) En als test kan je eens tegelijk thee zetten met leidingwater en één van de waters hierboven, om zo smaak, geur en kleur te vergelijken.

Dit is zeker!

Als je mijn watertip volgt, dan beloof ik dat zelfs thee uit een theezakje zal beter smaken..🙂

Liefs,

Kelly

www.detheeblog.be

 

 

Geef een reactie

