bloggen, Randverhaaltjes
Comments 2

Onze eindejaarsvraagjes aan Karen Van Winkel

Als fotograaf, stylist, lettertekenaar, schrijver en bedenker van concepten voor boeken en merken heeft Karen  één doel voor ogen : het vastleggen van schoonheid. Ze laat zich graag ‘een leverancier van schoonheid’ noemen en gelijk heeft ze.  Het voorbije jaar had ik de eer om meermaals met haar samen te werken. Ze gaf mij geweldige handetteringintroductie en maakte de foodstyliste in mij wakker tijdens een leuke photoshoot.

Liefste Karen,

aan jou de eer om dit jaar  onze  eindejaarsvraagjesreeks met een luide knal te openen….

IMG_0879.JPG

1. Wat bestel je op café? Een stevig biertje of liever een glas wijn? Een lekkere donkere trappist

2. Eten is beleving ! Zo smaakt het beter op een gezellig terrasje dan in een donkere vuile kelder. Waar beleefde jij het voorbije jaar jouw top belevings / eetmoment? Ik mocht met Barefoottrack als fotograaf/journalist mee op woestijntrekking. Het Pain de sable dat de Berbers maakten voor ons in het woestijnzand was onvergetelijk lekker. Eerst een vuur stoken, dan de hete kolen aan de kant schuiven, het deeg in het hete zand leggen en er vervolgens heet zand en hete kolen over scheppen was op zich al magnifiek om naar te kijken…De smaak van het nog warme brood na een kwartiertje bakken was zo aards en ontroerend lekker. Dat brood eten en delen onder de schoonste sterrenhemel was een unieke ervaring! Hier lees je er meer over

3.“Simple food”, Sergio Herman maakte er recent een mooi boek over. Welke simpele kost doet je wegdromen naar jouw jeugdjaren? De zelf gemaakte “balkebrij” van mijn grootmoeder. Het is een soort van beuling maar zonder vel en in een broodvorm gebakken. Daarna kan je er dunne schijfjes van snijden en lekker krokant bakken.

4. Vlaanderen heeft een schat aan lekkere streekproducten. Voor welk streekproduct maak jij al eens een ommetje? Zelf bosbessen gaan plukken in Limburg.

5. “Op een onbewoond eiland” Kinderen voor Kinderen zongen er ooit een geweldig meezinger van. Wat als je drie smaakmakers zou mogen meenemen? Welk stop je dan in jouw valies? Zout, citroen en mosterd

6. Wim Lybaert en zijn vrienden van ‘ Het Goeie Leven’ deden mij meermaals watertanden. Meer nog , mijn dochter en ik hebben zelfs wilde plannen om zelf met een moestuin te beginnen. Welke groenten / kruiden / kleinfruit zou jij mij aanraden? Lavas voor in de soep, kerstomaatjes, stekelbessen

7. Let’s meat baby! Wat noem jij het beste stukje vlees en hoe maak je het het liefste klaar? Een cool veggie-gerechtje mag (à la limite) Een traag gegaarde lamsschouder.

8. Zot van desserten is een understatement, ik ben eerder verslaafd aan al wat zoet is. Met de komende feestdagen in het vooruitzicht zoek ik leuke inspiratie voor een leuk dessert / taart? Het simpelste dessert met de lovendste reacties is speculoos met room. Maal de speculooskoekjes, klop mascarpone op met room en wat vanillesuiker. Maak laagjes in een glas, om en om speculoos en roommengsel. Even laten opstijven in de frigo en klaar.

9. Ik laat je even in een glazen bol kijken….welke (food)trend wordt volgens jou de komende jaren belangrijk? Pretentieloos eten, liefst lokaal geoogst en alles met gezond verstand.

10. Stel dat jouw laatste uren zijn aangebroken (wat wij absoluut niet hopen) en je nog 2 opties hebt? Kies je dan voor stomende seks met jouw geliefde of laat je de beste maaltijd die je ooit proefde nog eens aanrukken?  Dan mag je me terug meenemen naar de woestijn voor het onvergetelijke Pain de sable.

2 Comments

Geef een reactie

